Nauczanie zdalne. Skutki pandemii. Jak pomóc dziecku?
Od 20.12.2021 roku do dnia 09.01.2022 roku przechodzimy w tryb pracy zdalnej.
Zdalne nauczanie, brak możliwości spotkania się uczniami i uczennicami z klasy, kolegami i koleżankami ze swojej szkoły, wiele godzin spędzanych przed ekranem komputera, poczucie odizolowania, samotność, niepewność co do właściwego przygotowania do egzaminów, a także obawy o zdrowie swoje i bliskich czy też żałoba po ich stracie – to jest to, z czym mierzą się uczniowie w tym okresie.
Jak rozmawiać z dzieckiem, które ma trudności w zakresie poradzenia sobie z obecną sytuacją:
- Rozmawiać z dziećmi w ogóle - m.in. na temat sytuacji w szkole i trudności związanych z powrotem do nauki zdalnej, okazywać zainteresowanie i zrozumienie, ale nie być zbyt narzucający. Być w kontakcie z dzieckiem. Mieć wiedzę na temat tego, co myśli i co czuję.
- Pytać, co dziecko myśli o nauce zdalnej? Jak woli się uczyć ? Co jest w tym dla niego łatwiejsze, a co sprawia mu trudność?
- Komunikować : Widzę, że to Cię męczy. Rozumiem, że możesz czuć się …. Jest Ci trudno, z……
- Rozmawiać z dziećmi o sposobach radzenia sobie z emocjami i trudnymi sytuacjami. Tylko sama rozmowa nie wystarczy. Ważna jest spójność komunikatów na poziome naszych zachowań i tego co mówimy.
- Dzieci uczą się reakcji emocjonalnych od dorosłych, dlatego ważne jest, aby pozostawać spokojnym, rozmawiać życzliwie i zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa, czyli nie dawać się ponosić własnym emocjom, nie przenosić na dziecka swoich lęków.
Sposoby radzenia sobie:
- Przyjrzyj się swoim emocjom:
- Jakie emocje się w Tobie pojawiły?
- – Co się działo z Twoim ciałem?
- – Jakie myśli o sytuacji, o sobie i innych pojawiały się w Twojej głowie?
- – Jak się zachowałeś/aś?
- Mów o emocjach, nie blokuj, nie udawaj, że nic się nie dzieje.
- Uprawiaj sport, korzystaj ze świeżego powietrza, angażuj się w różne aktywności, rysowanie, malowanie, taniec, wszystko to sprawia Ci przyjemność.
- Pamiętaj,
że popełnianie błędów, to nie jest koniec świata, trzeba z tego wyciągnąć
wnioski na przyszłość, zastanowić się co w przyszłości mogę zrobić
inaczej?
- Zachęcać dziecko do rozmowy z zaufanym dorosłym w przypadku odczuwania trudności.
- Doceniać sukcesy dziecka, we wszystkich dziedzinach, nie tylko na gruncie szkolnym. Kształtować właściwą samoocenę dziecka.
- Być dostępnym dla dziecka tak bardzo, jak to tylko możliwe – zgodnie z maksymą: twój czas jest najlepszym prezentem dla dziecka!,
- Zadbać o higienę snu dziecka (odpowiednią długość i jakość jego snu), a także o tzw. higienę cyfrową (czyli m.in. umiarkowanie w korzystaniu z urządzeń cyfrowych, a także o właściwy, bezpieczny sposób korzystania z internetu, zwłaszcza, że w pandemii zwiększyło się zjawisko tzw. przemocy cyfrowej).
Gdzie można uzyskać pomoc w kryzysie?
W razie nagłego pogorszenia się stanu zdrowia psychicznego warto skorzystać z fachowej pomocy – psychologa, psychoterapeuty, pedagoga lub psychiatry. Taką pomoc można uzyskać nie tylko w gabinecie - w odpowiedniej placówce, lecz także za pośrednictwem kilku działających w Polsce specjalnych, telefonicznych oraz internetowych linii pomocowych. Należą do nich m.in.:
- Dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka: 800 12 12 12,
- Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: 116 111,
- Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci: 800 100 100,
- Telefon zaufania dla młodych osób, prowadzony przez Fundację ITAKA: 22 484 88 04.
- Strona internetowa: PokonacKryzys.pl.
Źródło:
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę „Jak nastolatki znoszą ograniczenia związane z epidemią?”.
Ukryte koszty pandemii, czyli co lockdown robi z dziećmi?
Komentarze
Prześlij komentarz